Vil du ha et godt råd?

Vil du være med og gi Vegårshei et godt menighetsråd? Eller kjenner du noen som kan utfordres til å sitte i vårt menighetsråd?

Neste høst er det kirkevalg. Det betyr at vi skal velge nytt menighetsråd i vår menighet.

Menighetsrådet møtes ca en gang i måneden og soknepresten er medlem, i tillegg til 6 valgte medlemmer.

I vår menighet er vi særlig opptatt av disse sakene:

• Trosopplæring og ungdomsarbeid
  • Møtesteder også utenfor gudstjenestene
  • Nytt orgel i Vegårshei kirke

Utenom dette, jobber menighetsrådet også med diakoni og kirkens omsorgstjeneste, planer innenfor kirkemusikk, menighetsrådet er med og legger overordnete føringer for gudstjenesten og konfirmasjonsundervisningen - for å nevne noe.

En nasjonal undersøkelse blant sittende menighetsrådsmedlemmer viser at et stort flertall trives og opplever det som meningsfylt å være med i menighetsrådet.

Vil du være med på laget?

Kontakt daglig leder Maria Nese Taxerås på tlf 90161892 om du lurer på noe eller har lyst til å stille til valg.

Kandidater til menighetsrådsvalget må vi ha på plass innen 31. mars, valget foregår 11. september.

Valg av menighetsråd, frist for innlevering av listeforslag.
Nominasjonskomitèen i Vegårshei sokn setter opp forslag til valgliste. Forslag på kandidatar til menighetsrådet kan meldes til kirkeverge på epost kirkekontoret@vegarshei.kommune.no eller telefon 90161892 innen 20.februar. Forslagene blir videreformidlet til nominasjonskomitèen. Valgbare er medlemmer av Den norske kirke som bor i soknet, og som fyller 18 år senast i 2023.
Kirkevalget finner sted (10.)11. september 2023 (samme dag(er) som kommunevalget), med digital og fysisk forhåndsstemming fra 10. august
Det er òg mulighet for andre nomineringsgrupper på ti personer med stemmerett i soknet å levere en liste til valg av menighetsråd.
Innleveringsfrist for listeforslag er fredag 31. mars 2023, kl. 12.00

Hva gjør menighetsrådet?

Menighetsrådet leder menighetens virksomhet der du bor.

Som medlem i menighetsrådet kan du ha stor innflytelse på de lokale oppgavene og utfordringene i din kirke. Menighetens arbeid spenner over mange temaer – bl.a. miljø og rettferdighet, gudstjeneste, musikk, misjon, barne- og ungdomsarbeid, samt jus og økonomiforvaltning. Bli med!

Kan du tenke deg å stille på liste til valget? Ta kontakt med Jakob Einar Olimstad (91683437) eller Hilde Torjussen Øveland (91703559) som sitter i nominasjonskomiteen.

Derfor bør du stille til valg til menighetsrådet

Det er mange grunner til å stille til valg til menighetsrådet. Her er ti av dem. Som representant i menighetsrådet vil du få mulighet til å:

1. bruke dine talenter
  2. få nye relasjoner i nærmiljøet
  3. jobbe sammen med andre – for andre
  4. være med på å formidle kristen tro
  5. dele og diskutere dine standpunkt med andre
  6. sørge for et trygt og godt fritidstilbud for barn og unge
  7. legge til rette for at kirken blir en viktig kulturarena
  8. bidra til at kirken er åpen for alle
  9. gjøre lokalmiljøet ditt bedre
  10. bli bedre kjent med deg selv