Gravferd, seremoniens form

I samråd med organist/prest, eller den som skal holde begravelsen, velger en ut salmer, sanger og event. andre musikalske innslag (solosang, korsang, musikere mv.) Det er full anledning til å sette sitt personlige preg på kirkerommet ved at de pårørende selv pynter med blomster etc. Pårørende kan også holde minnetale etter avtale med den som leder seremonien.

Pårørendes ønsker angående gravferden følges så langt det er mulig. Ved valg av kistegrav bæres kisten ut til graven, hvor den senkes som en del av seremonien.

Andre former for gravferd kan gjennomføres enten som kremasjon eller begravelse, og kan velges av alle. Seremonien, ledelse av seremonien og eventuelle valg av religiøse ritualer legges opp i mest mulig samsvar med den avdøde og pårørendes religion og livssyn.

Kirkene kan bare benyttes til kirkelige handlinger, dersom det ikke er gjort serskilt godkjennelse av dette fra det enkelte menighetsråd. Alle kan gravlegges på kirkegården uansett livssyn og gravferdsseremoni.