Vegarshei kirkelige fellesråd
Tilgjengelighetserklæring

Alle nettsider krever nå en tilgjengelighetserklæring. Denne kan du lese ved å klikke på linken under

Les tilgjengelighetserklæringen

KALENDER

søndag 21 april
onsdag 1 mai
torsdag 9 mai
Hovdefjell
søndag 12 mai
fredag 17 mai
søndag 19 mai
søndag 2 juni
søndag 9 juni
søndag 16 juni

Felles bønnesamlinger

Vegårshei Normisjon, Guds Menighet og Den norske kirke har felles bønnemøter på Høgtun bedehus hver mandag kl. 19.00.

Bønnevegg

http://www.vegarshei.kirken.no/img/10_08_11_Vegaarshei_kirke/thXZK84HAZ.jpgBønnevegg hvor du kan skrive inn bønner eller tenne et lys

Gravferd, stell av gravstedet

Enhver som er ansvarlig for en grav, har rett og plikt til å stelle graven. Foran gravminnet kan du opprette et plantefelt i høyde med bakken omkring. Dette feltet kan være opptil 60 cm fra bakkanten av gravminnet, og kan ikke være bredere enn gravminnet. Det kan rammes inn av delt naturstein, men denne må graves ned i jorda slik at kanten ligger i høyde med bakken omkring. Plantene må ikke være høyere enn gravmonumentet eller strekke seg ut over plantefeltet. Plantene må ikke bli så store at de dekker gravminnet og inskripsjonene. Det er anledningtil å pynte med krans, lys, blomsterbuketter, lykt osv., men slike løse gjenstander må taes bort etter bruk. Avfall kastes i søppeldunkene. Plantefelt som ikke beplantes, skal såes til, slik at det er gressbakke på alle sider av gravminnet.

Stell av graven, bolting av gravstøtte og mindre reparasjoner på gravstedet, kan utføres av Vegårshei kirkelige fellesråd mot betaling. Prisene fastsettes årlig av Vegårshei kirkelige fellesråd.

Gravstell
Dette innebærer planting, som regel stemor, før 17. mai. I juni erstattes disse med sommerblomster, i september med lyn. Gjennom hele sesongen sørges det for gjødsling, vanning og luking. Faktura for sommerstell sendes hvert år i mars/april. Satsen for 2018 er kr. 1.400,–.