Gravferd, gravstøtte og gravmonument

Etter gravlegging vil kirkegårdsbetjeningen sørge for at graven blir planert og tilsådd. Før gravsten settes opp ordner kirkegården med et midlertidig merke med avdødes navn.
De pårørende sørger selv for oppsetting av monument og inskripsjon. Gravmonumentet settes opp etter søknad til kirkevergen. I følge Forskrifter til gravferdsloven skal alle stående gravminner i stein være forsvarlig festet til fundamentet med bolt.
Det er ingen plikt til å sette et minnesmerke på graven. Graven blir fredet hele den fastsatte tid, og du har samme rettigheter enten det er minnesmerke på graven eller ikke.
Alle minnesmerker må ha en tilfredsstillende form og oppbygning. Til gravminne og fast tilbehør kan det bare brukes materialer som er bestandige og lite vedlikeholdskrevende. Det skal tåle de påkjenninger det utsettes for av klimaet og ved vanlig drift/vedlikehold av kirkegården.

Gravminnet skal ikke være
høyere enn 150 cm,
bredere enn 85 cm, og
tykkere enn 60 cm,
ikke overstige 0,2 kubikkmeter i volum og
300 kg i vekt.

På et nytt gravsted plasseres gravminnet sentralt i bakkant av gravstedet. Monumentforhandlerne og kirkevergens kontor kan gi informasjon om bestemmelsene. Skal du kjøpe monument er det vanlig at selgeren søker om å få det godkjent.