Gravferd, valg av gravsted

Den avdøde skal fortrinnsvis gravlegges på den kirkegården vedkommende sokner til. Dette gjelder også selv om avdøde på grunn av sykdom eller alderdom har vært bosatt i et annet sokn eller en annen kommune mot slutten av livet.
Når en velger et nytt gravsted vil kirkevergekontoret anvise gravplass. Man bør i alle tilfelle undersøke om det er ledig plass på et gravsted som allerede tilhører familien. På enkelte kirkegårder et det reservert egne gravfelt for kistegravsteder og andre felt for urnegravsteder.
Ved feste av kistegravsted er det anledning til å feste en grav ved siden av, og etter søknad til kirkelig fellesråd er det mulighet til å feste enda en ekstra grav når behovet tilsier det.
Ved feste av urnegravsted gis det plass til 4 urner. Det kan også settes ned urner i kistegraver, men bare etter at det er satt ned en kiste først. I tillegg til kisten, er det da plass til 8 urner i en enkel kistegrav. Andre former for gravsted og gravlegging:

Dødfødte barn
Loven setter ingen nedre grense for hvor gammelt et dødfødt barn må være for å kunne gravlegges. Det vil i praksis si at det er mulig for foreldre som ønsker det, å få gravferd for barn/foster som dør svært tidlig i svangerskapet. Dødfødte barn har rett til egen grav i morens bokommune.

Anonymt gravsted
En minnelund er et område med anonyme gravsteder for nedsetting av urner. Urnene settes ned ved et fellesmonument uten navn på de avdøde. Gravleggingen foregår uten at de pårørende er tilstede, og det er kun kirkevergen som kjenner plasseringen av urnene.

Spredning av aske
Når det foreligger en datert og underskrevet erklæring fra en person som har fylt 15 år, kan fylkesmannen etter vedkommendes død gi tillatelse til at den som sørger for gravferden sprer asken for vinden. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen. Ved denne formen for gravferd kan det ikke kreves kirkelig medvirkning.

Privat gravsted
Når det foreligger særlige grunner, kan fylkesmannen gi tillatelse til at private får anlegge gravplass for nedsetting av urne på et egnet sted. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen.